Amit tudni kell a chiptuningról röviden
Chiptuning alatt azt a speciális teljesítménynövelő technikát nevezzük, melynek segítségével a gépjármű teljesítőképességét tudjuk növelni, anélkül, hogy azon bármiféle fizikai változtatást hajtottunk volna végre motorján, vagy bármely alkatrészén. Ennek elvégzését, tehát a chiptuningot, két módon érhetjük el. Az egyik módja az, ha a belső égésű motor vezérlőegységét, az ECU angolul Electronik Control Unit vezérli rákapcsolt jelek révén.
A másik lehetséges mód erre, az hogy a gyárak a gépjárművek motorját vezérlő szoftvereket tudatosan alulméretezik (ez egyébként az élettartam növelését, vagy pedig a nem megfelelő minőségű üzemanyag használatból adódó problémák kiküszöbölésére, valamint gépjárművek teljesítménybeli rangsorolására is szolgál), ezáltal is lehetőséget adva a tuningolásra. A chiptuningolást alkalmazva, sok esetben nem veszítődik el a gyártói garancia, amennyiben a gyári chiptuningot alkalmazzák.
A jeladók egyfolytában figyelik, és egyben mérik is a motor működési tevékenységét, mint pl a fordulatszámot, motor hőmérsékletet, a szívócsőben lévő levegő hőmérsékletet, üzemanyag nyomást, fogyasztást és a többit. Az ECU vezérlést a motorban elhelyezett beavatkozó szervek végzik egy sor technikai folyamaton át, mint például a befecskendezés, vagy esetlegesen a turbónyomásnak és egyebeknek a befolyásolásán keresztül. Itt megemlíteném, hogy egy modern gépjárműben több ECU is lehet, ezek közül egy végzi a motor irányítását, a többi pedig az egyéb folyamatok sorát, mint például az automata váltó, vagy éppen a tempómat, klíma berendezés, vagy a szervokormány vezérlését.
A chiptuning elnevezés arra vezethető vissza, hogy eleinte az ECU szoftvere egy memória chipben volt található, amely ha irható memóriával volt ellátva, akkor azt ki kellett venni, vagy ha nem volt írható memóriájú, akkor el kellett távolítani, ahhoz, hogy a benne található program felülírhatóvá váljék. De ez már a mai gyakorlatban nem is nevezhető chiptuningnak, mert, hogy a 2000-től gyártott gépjárművekben, már csak a szoftvernek a szervizcsatlakozójára kötött számítógéppel történhet a felülírás. Tehát jóval egyszerűbbé vált mára az eljárás.
Manapság mielőtt a chiptuning technikáját alkalmaznák, először kiolvassák a motor működésével kapcsolatos problémákat a memóriából, és csak miután ha mindent megfelelőnek találtak, akkor, teljesítmény mérő padra teszik a gépjárművet és megmérik az autó teljesítményét, aztán az eredeti vezérlő programról készítenek egy másolatot, hogy esetleges hiba esetén az bármikor visszahívható legyen, ezek után felülírják azt.
Majd újra lemérik a teljesítő padon, hogy milyen eredményt értek el a chiptuning - al. Abban aza esetben, ha még úgy látják megfelelőnek, hogy további beállítás szükséges, akkor újra változtatnak a szoftveren, és újból lemérik a teljesítményét a gépjárműnek. Ezeket a mozzanatokat mindaddig mérik és folyamatosan állítanak a szoftveren, amíg el nem érik az optimális állapotot. Természetesen ez a folyamat nem a gyári beállításokra vonatkozik, hanem a tuning műhelyekre.
Reméljük, hasznos információkkal láttuk el a témával kapcsolatban.
Online marketing 101 Budapest
Ha szeretnél első helyezést az online marketing világában.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.